вівторок, 25 жовтня 2022 р.

Консультація для педагогів "Використання ІКТ в освітньому процесі"

 Людина освічена - той, хто знає, де знайти те, чого він не знає»

Георг Зіммель


Використання інформаційно-комунікаційних технологій в дитячому садку актуальна проблема сучасного дошкільного виховання. Важливість та необхідність впровадження таких технологій у процес освітньої діяльності відзначалася міжнародними експертами у «Всесвітній доповіді з комунікації та інформації», підготовленому ЮНЕСКО. У нашій країні, за останні 5 років, стався ряд подій, які визначають прискорений розвиток інтернет-технологій в дошкільних установах.

В даний час в нашій країні реалізується Стратегії розвитку інформаційного суспільства, яка пов'язана з доступністю інформації для всіх категорій громадян та організацією доступу до цієї інформації. Тому використання інформаційно-комунікаційних технологій є одним із пріоритетів освіти. Інформатизація системи освіти пред'являє нові вимоги до педагога та його професійної компетентності. Комунікативна компетентність педагога передбачає здатність вибудовувати комунікації в різних форматах: усному, письмовому, дискусійному, візуальному, комп'ютерному, електронному. Педагог повинен не тільки вміти користуватися комп'ютером і сучасним мультимедійним обладнанням, але і створювати свої освітні ресурси, широко використовувати їх у своїй педагогічній діяльності.

Комп'ютери в шкільних класах сьогодні вже не сприймаються як щось рідкісне, екзотичне, проте в дитячому саду вони ще не перетворилися на добре освоєний інструмент педагогів. Але з кожним роком сучасні інформаційні технології все міцніше входять в наше життя. Тому, дошкільна освітна установа, як носій культури та знань, також не може залишатися осторонь.

Інформаційні технології, це не тільки і не стільки комп'ютери та їх програмне забезпечення. Під інформаційно-комунікативними технологіями розуміється використання комп'ютера, Інтернету, телевізора, відео, DVD, CD, мультимедіа, аудіовізуального обладнання, тобто всього того, що може представляти широкі можливості для комунікації. Використання комп'ютерних технологій допомагає:

·        залучати пасивних слухачів до активної діяльності;

·        робити освітню діяльність більш наочною та інтенсивної;

·        формувати інформаційну культуру у дітей;

·        активізувати пізнавальний інтерес;

·  реалізовувати особистісно-орієнтований та диференційований підходи у навчанні;

·        дисциплінувати самого вихователя, формувати інтерес до роботи;

·        активізувати розумові процеси (аналіз, синтез, порівняння та ін)

У своїй роботі педагог може використовувати такі засоби інформаційно-комунікативних технологій:

·        Комп'ютер

·        Мультимедійний проектор

·        Принтер

·        Відеомагнітофон DVD плеєр

·        Телевізор

·        Магнітофон

·        Фотоапарат

·        Відеокамера

·        Електронні дошки

Так само можна виділити наступні види інтерактивних матеріалів:

·        Відеоролики;

·        Фотографії;

·        Відеофрагменти (фільмів, казок, мультфільмів);

·        Презентації (електронні книги, електронні виставки);

·        Дитячі розвиваючі комп'ютерні ігри;

·        Можливе створення колекцій цифрових фотографій і мультфільмів.

Зупинимося на перевагах використання інтерактивних матеріалів. Дані матеріали:

·   дозволяють збільшити сприйняття матеріалу за рахунок збільшення кількості ілюстративного матеріалу;

·  дозволяють робити поправки, виконувати спільну роботу дітей у взаємодії, здійснювати інтерактивну взаємозв'язок дитина - педагог;

·   використання мультимедійних презентацій забезпечує наочність, яка сприяє кращому сприйняттю і запам'ятовуванню матеріалу, що дуже важливо, враховуючи наочно-образне мислення дітей дошкільного віку;

· одночасно використовується графічна, текстова, аудіовізуальна інформація;

·  при використанні анімації і вставки відеофрагментів можливий показ динамічних процесів;

·   за допомогою комп'ютера можна змоделювати такі життєві ситуації, які не можна або складно показати під час освітньої діяльності, побачити в повсякденному житті (наприклад, відтворення звуків тварин; роботу транспорту тощо);

·    використання нових прийомів пояснення і закріплення, особливо в ігровій формі, підвищує мимовільну увагу дітей, допомагає розвинути довільну;

·  безпосередньо освітня діяльність з використанням інформаційно-комунікаційних технологій спонукає дітей до пошукової та пізнавальної діяльності, включаючи й пошук в мережі Інтернет самостійно або разом з батьками;

· висока динаміка безпосередньо освітньої діяльності сприяє ефективному засвоєнню матеріалу, розвитку пам'яті, уяви, творчості дітей.

Підбір ілюстративного матеріалу для оформлення стендів, альбомів, групи, кабінетів (сканування, Інтернет; принтер, презентація).

Створення дидактичних ігор.

Підбір додаткового пізнавального матеріалу, знайомство зі сценаріями свят та інших заходів.

Обмін досвідом, знайомство з періодикою, напрацюваннями інших педагогів.

Оформлення групової документації, звітів. Комп'ютер дозволить не писати звіти та аналізи кожен раз, а достатньо набрати один раз схему і надалі тільки вносити необхідні зміни.

Створення презентацій в програмі Рower Рoint для підвищення ефективності освітніх занять з дітьми та педагогічної компетенції батьків.

Існують наступні види презентацій:

·        Для позначення теми або як супровід до пояснення педагога.

·     Для супроводу невеликих театралізованих сценок чи постановок казок дітьми.

·        Для супроводу свята для дітей або для контролю знань та ін.

·        Для супроводу концерту .

·        Для проведення батьківських зборів

Особливе місце при використанні ІКТ займає робота з батьками:

1.     Мінімізація часу доступу до інформації суб'єктів комунікації;

2.     Можливість продемонструвати будь-які документи, фотоматеріали;

3.     Забезпечення індивідуального підходу до суб'єкта комунікації;

4.     Оптимальне поєднання індивідуальної групової;

5.     Зростання обсягу інформації;

6.     Забезпечує діалог суб'єктів комунікації (електронна пошта, форум);

7.     Оперативне отримання інформації;

8.     Розширення інформаційних потоків;

9.     Використання ІКТ при проведенні батьківських зборів.

Незважаючи на всі переваги використання інформаційно-коммуникационныхных технологій, існує і ряд проблем, при їх використанні. І насамперед це реальна загроза здоров'ю, що виникає при ранньому привчанні малюків до комп'ютера.

При використанні даних технологій вихователь, насамперед, повинен керуватися Санітарно-епідеміологічними вимогами до влаштування, утримання та режиму роботи дошкільних установ. Безпосередньо освітню діяльність з використанням комп'ютерів для дітей 5-7 років слід проводити не більше одного разу протягом дня і не частіше трьох разів на тиждень у дні найбільш високої працездатності: у вівторок, середу та четвер. Після роботи з комп'ютером з дітьми проводять гімнастику для очей. Безперервна тривалість роботи з комп'ютером у формі розвиваючих ігор для дітей 5 років не повинна перевищувати 10 хвилин, для дітей 6-7 років - 15 хвилин. Для дітей, які мають хронічну патологію, частохворіючих (більше 4 разів у рік), після перенесених захворювань протягом 2-тижнів тривалість безпосередньо освітньої діяльності з використанням комп'ютера повинна бути скорочена: для дітей 5 років - до 7 хвилин, для дітей 6 років - до 10 хвилин.

Для зниження стомлюваності дітей в процесі безпосереднього здійснення освітньої діяльності з використанням комп'ютерної техніки необхідно забезпечити гігієнічно раціональну організацію робочого місця: відповідність меблів зросту дитини, достатній рівень освітленості. Екран відеомонітора повинен знаходитися на рівні очей або трохи нижче, на відстані не ближче 50 див. Дитина, носить окуляри, має займатися за комп'ютером у них. Неприпустимо використання одного комп'ютера для одночасного заняття двох або більше дітей. Безпосередньо освітню діяльність з використанням дітьми комп'ютерів проводять в присутності педагога або вихователя (методиста)». 

2 коментарі:

Педагогічна рада "Українські традиції, як засіб формування в дітей відчуття приналежності у дітей до своєї країни"

  Народні іграшки як засіб ознайомлення дітей з українськими ремеслами