Тема: Речення, службові слова. Літера Ь.
Програмовий зміст: формувати уявлення про речення, учити виділяти слова з мовленнєвого потоку, закріпити знання про службові слова, замальовувати речення схемою, дотримуючись елементарних правил запису та визначеної послідовності; закріпити навички звукобуквеного аналізу слів, учити диференціювати тверді та м’які приголосні звуки; познайомити з літерою Ь як такою, що вказує на м’якість приголосного, але не позначає звука; учити розуміти навчальне завдання, виконувати його самостійно, формувати навички самоконтролю та самооцінки.
Хід заняття
1. 1. Організаційний момент. Мовленнєва гімнастика.
Виростемо великими, (Діти піднімаються навшпиньки, руки вгору.)
Яблук нарвемо, (Імітують зривання яблук обома руками.)
В кошики великі (Діти розводять руки в боки.)
Ми їх складемо. (Присідають, імітуючи складання яблук.)
2. 2. Вправа
«Слова помічники»
Ми з вами вміємо складати речення, добираючи нові слова.
Сьогодні ми поговоримо про слова, які допомагають при складанні речення. (показую дітям коробку з іграшкою в середині.)
Ось я принесла
коробку з іграшкою. Якщо іграшка лежить у середині коробки, ми повідомимо: «Іграшка в коробці».
Якщо іграшку покладемо на коробку, ми скажемо: «Іграшка на коробці». Які слова нам допомагають (Слова «в» та «на»). Але інколи у слів-помічників з’являються близнюки. Їх можна знайти. Наприклад, я кажу «У лісі». Яке слово є словом-помічником? Між словом-помічником і словом — назвою предмета можна вставити ще будь-яке слово: «У густому лісі». Або «Увійти» (у темний ліс , у зимовий ліс). Яке слово може бути словом-помічником? («у».) Чи можна додати будь-яке слово ще?
3. 2. Вправа «Чарівний мішечок». Загадки.
-
Менше тигра, більше кішки, Над вухами — кисті-ріжки.
З вигляду лагідний, але
не вір: Страшний у гніві цей звір! (Рись.)
-
Як називається крупа, з якої варять плов? (Рис.)
-
Поруч іде, а сліду не лишає. (Тінь.)
-
Сто один брат, Один
одному рад Стали в ряд,
Одним паском
підперезані. (Тин.)
Діти називають та
порівнюють останні звуки в словах. У
кожній парі слів є м’які та тверді приголосні звуки.
4. 3. Знайомство
з літерою Ь. Вірш.
М’який знак, м’який
знак
Все пом’якшувать
мастак.
В слові, де він має
бути,
Там відразу м’якість
чути.
М’який знак є в слові
«День»,
«Сіль», «Олень», а
також «Пень»,
«Місяць», «Кулька» і
«Дідусь»,
Ще «Кульбаба» і
«Татусь».
М’який знак потрібно
знати,
Зможеш ти читать,
писати.
5. 4. Вправа « На що схожа літера Ь»
6. 5. Складання схеми слів. Коні, лось, рис, рись.
Дорослий повідомляє
та пропонує дітям правило: літера «м’який знак» ніякого звука не позначає. Та якщо Ь поставити поряд з
іншою буквою, що позначає приголосний, він покаже, що приголосний перед ним треба вимовляти м’яко.
7. 6. Підсумок. Що нового ви дізнались сьогодні? Що було складним, а що легким?
Немає коментарів:
Дописати коментар